M I N N E S P R I S E T

MINNESPRISET

Gunilla von Werder, Pierrette, venetiansk mask

Sune Anderssons Minnespris

SUNE ANDERSSON var Sjukvårdens konstförenings uppskattade revisor under många år. Med glimten i ögat övervakade han nogsamt hur respektive kassör skötte föreningens bokföring för att sedan, för beslut vid varje årsmöte, högtidligt meddela sin rekommendation beträffande beviljande av ansvarsfrihet för styrelsen.

Vid bouppteckningen efter Sunes bortgång öppnades hans testamente. Föreningen blev plötsligt förmögen.

Vid varje årsmöte presenteras sedan år 2021 ett särskilt konstverk vilket lottas ut via aktuell medlemsmatrikel.

Föreningen vill visa sitt djupt kända tack till Sune och att hans sista vilja blir ihågkommen. Sunes mångåriga revisorsgärning skedde i det tysta. Hans minne lever vidare, år ut och år in. (Georg Wahl)

Minnespriset 2024

VENETIANSK MASK AV GUNILLA VON WERDER

Sune Anderssons Minnespris lottades ut på årets välbesökta årsmöte. Vinnare blev Peter Michael Berggreen. Vinsten är en venetiansk mask, ”Pierrette”, av Gunilla von Werder.

Gunilla von Werder, bosatt i Höganäs, är utbildad inom konst och design i Florens. Gunilla är maskmakerska och tillverkar masker i en ursprungsteknik från 1500-talet, en teknik som hon förädlat. Numera får Gunillas masker också sitt uttryck i kristall på Målerås Glasbruk. (Målerås Glasbruk)

Tänk dig 400 år tillbaka i tiden, till 1600-talets Italien. Du befinner dig på en fest med den venetianska societeten. Du bär en mask. En likadan som de du snart kommer att bekanta dig med. Gunilla von Werder är en av de få i Italien och övriga världen, som behärskar den ursprungliga tekniken. Maskerna har ramats in av de främsta rammakarna i Florens. De nya serien inspireras av världshaven, pryds av guld, koppar, silver och äkta pärlor. Ett hantverk där kultur möter traditionen. Gunilla tar ut det venetianska mask hantverket till hela världen. Nu skapar hon även masker i glas i samarbete med anrika Målerås Glasbruk.

(Gunilla von Werder)

Minnespriset 2021-2024