Å R S M Ö T E 2 0 2 4

Årsmötet

Utlottning av Minnespriset

Samtal med Inga Björstedt

TILL ÅRSMÖTET kom 67 förväntansfulla medlemmar. Detta gladde oss alla enormt. Siffran är i storlek med mötena före pandemin. Många punkter på dagordningen var också lockande.

Efter sedvanliga årsmötesförhandlingar var det konstlotteri, utlottning av Sune Anderssons Minnespris (venetiansk mask av Gunilla von Werder) samt utdelning av medlemsgåvan. Sista punkten var ett samtal mellan konstnären Inga Björstedt och undertecknad.

Inga är född 1943 i Japan som yngsta systern av tre. Pappa Per verkade där som konsul. Mamma Lisa dog när Inga bara var en månad gammal. Familjen återvände till Sverige och Göteborg när hon var 7 år. Båtresan tog tre månader och de passerade bl a Suezkanalen. Inga berättade att tiden i Japan samt båtresan hem har betytt mycket i hennes konstutövning. Hon söker i sin japanska barndom glädjen, sorgen, förgänglighet, saknad och längtan.

Inga utbildade sig i Göteborg och Paris. Hon använder olika konstnärliga tekniker, hon började med textil för att sedan fortsätta med olja, akryl och teckning.

Inga har haft många utställningar under åren. Hon finns representerad på Nationalmuseum, Röhsska museet och Teckningsmuseet samt i Antibes. Hon berättade vidare om scenografierna hon gjort på teatrarna i Dalarna och Norrland samt om utsmyckningar på sjukhus, stadshus och skolor.

Inga är alltid med på Konstrundan. ”Det är så trevligt att få träffa folk och diskutera” svarade hon på frågan hur hon upplevde Konstrundan. De konstkurser hon hållit under många år är nog avslutade nu, avslöjade Inga.

Samtalet avslutades med att Inga berättade lite om de två bilderna som är årets medlemsgåva samt visade hur hon tecknar i dag. Ordförande Jeanette avtackade oss för samtalet samt bjöd in oss alla på god smörgåstårta och vin.

Ulla-Beth Nilsson