M A L M S T E N

Elsebeth Malmsten

Besök hos

Elsebeth Malmsten

EN TORSDAGSKVÄLL i februari åkte 16 medlemmar till Höganäs för ett ateljébesök hos konstnären Elsebeth Malmsten, född 1945. Hon är utbildad i Göteborg och började sin konstnärsbana som inredningsdesigner, främst för hotell. Hon har även verkat inom silversmide, keramik och oljemålning.

Numera blir det mest blandteknik. Akvarell, teckning, foto, akryl, tusch och färgpennor bearbetas i Photoshop. Motiven växer fram från ”reflektioner i våra liv” med många detaljer hämtade från naturen, berättade Elsebeth.

Varje år väljer Kungl. Vetenskapsakademien ut en konstnär vars bilder ska få pryda de diplom som nobelpristagarna i kemi, fysik och ekonomi får. År 2018 fick Elsebeth ett telefonsamtal där hon ombads sända in ett förslag till årets kemipris. Hon blev antagen och hennes konst fick sen också pryda fysikprisets diplom 2019 samt ekonomiprisets 2020. Diplomen sätts in i en vacker blå skinnpärm och överlämnas av kungen tillsammans med medaljen.

Elsebeths man Anders, arkitekt, visade ett fint bildspel för oss under tiden som Elsebeth berättade sin spännande historia.

Detta var föreningens fjärde besök hos en konstnär som fått det ärofyllda uppdraget att pryda diplomen till tre Nobelpris. Tre av dessa konstnärer är kvinnor och bor och verkar i vårt närområde. Man känner sig privilegierad att som medlem få vara med om detta. Att få sitta i konstnärernas vardagsrum och lyssna till deras egna ord om hur bilderna togs fram och hur det var på festen med stort F.Paret Malmsten bjöd avslutningsvis på god dryck och läckra snittar. Alla fick tillfälle att gå runt i huset och beskåda vacker konst samt göra inköp.Ulla-Beth Nilsson