V Ä R M L A N D

VÄRMLAND

2017

Picasso, I, Xauxa, CC BY-SA 3.0 <http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/>, via Wikimedia Commons

Konst- och kulturresa till Värmland

I SLUTET AV MAJ åkte Sjukvårdens konstförening i Helsingborg på en bussresa till sköna Värmland för att se och uppleva vacker konst och kultur. Första stoppet blev lunch i Trollhättan och sen Sliperiet i Borgvik, en konsthall på den värmländska landsbygden. Byggnaden är från 1903 och tjänade först som träsliperi och massafabrik och 1936 blev det en kraftstation. Sliperiets ägare Oscar Magnusson (son till Sven-Erik Magnusson i Sven-Ingvars) har nu gjort det till en modern konsthall. Vi fick se fin konst och vackra glasföremål i unik miljö.

Sola i Karlstad
Lars Lerin, Lars Lerins konsthall

Vi bodde alla nätter centralt i Karlstad. Andra dagen började med en promenad till Lars Lerins konsthall, fd restaurangen Sandgrund. Många av oss hade sett fram emot detta besök. Vi fick här en bra guidning och kunde njuta av Lars Lerins vackra akvareller. Till vår stora glädje kom konstnären själv ”i egen hög person” så vi kunde få böcker signerade eller ta foton. Tillfälliga gästutställare fanns också och vi träffade bl a Laggar Jan Tigerstrand.

Värmlands museum

Nästa promenad gick till Värmlands museum. Guiden visade och berättade om Japanismen som ligger till grund för Jugend och Art Deco. Glädjande var att många svenska kvinnliga konstnärer från sekelskiftet fanns representerade. Efter lunch blev det busstur till Arvika och Rackstadmuset. Skulptören och bildhuggaren Christian Eriksson lät bygga Atelje Uppstuhage som finns bevarad som en del av Rackstadmuset. Han hyrde ut sin atelje till flera konstnärer som senare efterhand bosatte sig vid sjön Racken. Därav namnet Rackstadskonstnärerna eller Rackstadskolonin (även Rackenkolonin) som starkt förknippas med den nationalromantiska konsten. Flera exempel på bröderna Erikssons möbelsnickeri, keramik och textil såg vi. Museet drivs idag av en ideell förening. Vackraste intrycket var en stor gobeläng av Maja Fjästad.

Klässbols Linneväveri

Vi besökte så Trefaldighetskyrkan i Arvika. Här återfann vi åtskilliga verk av Rackstadkonstnärerna. T ex Predikstolen gjord av Ola Eriksson, altartavlan av Björn Ahlgrensson, dopfatet i silver av Bror Sahlström. Vägg- och takmålningarna är otroligt vackra, verkligen värda ett besök. Dagen avslutades i Klässbol och Linneväveriet. Fjärde generationen Johansson tog emot oss och berättade om väveriets historia och visade exempel på dukar och servetter som vävts till Nobelfesten. Även vad de vävt till kungliga slottet och andra bruksföremål. Mycket spännande och vackert konsthantverk. Vi fick också möjlighet och besöka butiken.

Picassoskulpturen i Kristinehamn

På tredje dagen for vi till Kristinehamn, staden som fått sitt namn efter drottning Kristina. Vi gick en stadstur med guide längs Varnan. Staden hette tidigare Broo och var centrum för utförsel av järnmalm till Vänern och vidare ut mot Göteborg. Vi kunde tydligt se framför oss skeppen som låg vid kaj och väntade på stångjärnet. Först skulle järnstavarna vägas. Priset på järnmalmen fastställdes en gång per år och då blev det en stor fest i staden, Fastings marknad. Vi avslutade turen vid Vänerns strand och såg på en av världens största Picassoskulpturer. Tack vare ”ortens store son”, Bengt Olsson så står statyn här idag.

Staden har också ett fint Konstmuseum, i fd sjukhusområdet Marieberg, som vi besökte. I gamla Panncentralen visades sommarens utställning ”Hund och Katt på liv och död”. Konstnärsfamiljen Broos installationer och tavlor dominerade. Marcs skulpturer gjorda av hundbajspåsar för att kunna brytas ner, Karins hundporträtt och Beps kattskulpturer gav ett starkt men också förvirrande intryck. Marc har också iscensatt sin egen begravning. Några av oss gick till en närliggande byggnad och såg på den permanenta konstutställningen. Konstnären Bengt Olsson fanns förstås där att beskåda.

Damen med väskan, Susanna Arwin

Efter en god lunch for vi till Deje och konsthallen i Gamla kraftstationen vid forsen. Mycket av originalinteriören fanns kvar i den 11 meter höga byggnaden. Vi imponerades alla av hur kreativa krafter tagit tillvara på gamla byggnader och gett dem nytt liv. Här gavs musik- och teateraftnar samt olika utställningar. Vi såg bl a Caroline af Ugglas tavlor och platåskor av glas i olika färger. Angelica Wiiks vackra tavlor samt Susanna Arwins ”Damen med väskan” i olika versioner.

Selma

Dagen avslutades i Smedsby och Alma Löv Museum. Här bor familjen Broos och Ladan drivs numera av dottern som konsthall. Här finns en blandning av svenska och utländska konstnärer. I trädgården/parken fanns flera spektakulära konstverk. Karin Broos välkomnade oss in i bostaden och generöst berättade om samt visade upp sin fotoliknande konst.

På kvällen åt vi en gemensam middag. Flera av oss tog sen en lång kvällspromenad. Statyerna Sola i Karlstad (servitrisen) och Selma måste ju ses samt den gamla stenbron med tolv spann skulle beträdas.

Hedareds kyrka

Nu var det söndag och dags för hemresan. Första stoppet var Hedareds kyrka, Sveriges enda bevarade Stavkyrka, utanför Borås. Kyrkan är från 1500-talet och har kvar unika historiska föremål och målningar. På 1800-talet skulle kyrkan rivas men tack vare Hedaredbornas kamp så finns kyrkan kvar än idag. Mycket sevärd och populär liten kyrka.

Muralmålning, Borås

Konstresan avslutades inne i Borås centrum med en trevlig skulpturvandring. Vi fick också se flera muralmålningar på husväggar och gavlar. Vem kunde tro att det fanns så många fina statyer i Borås? Nu var vi ganska trötta och flera av oss sov en stund i bussen under de sista milen hem. Än en gång kunde vi konstatera att vi haft en härlig, lärorik resa med många upplevelser, glada skratt och fin samvaro. Varför inte följa med oss nästa gång!!!!!??? Det finns plats för fler i moderna bussar. Nästa konst och kulturresa går i höst till Kroatien. Längtar redan dit.

Ulla-Beth Nilsson