KROATIEN 2017

AV ULLA-BETH NILSSON

Strandpromenaden Riva
Diokletians palats

Fjorton glada och förväntansfulla resenärer träffades på Knutpunkten strax efter klockan sju på morgonen för att ta tåget till Kastrup. Vi landade i Dalmatien och Split runt ettiden. Guide och buss tog oss genast till en god lunch mitt inne i centrala Split. Solen sken och ölen smakade utmärkt. Efter maten promenerade vi på den fina strandpromenaden Riva och mot gamla stan. Här dominerar Diokletians Palats från 1300-talet. Byggnaden utgör en ringmur med flera ingångar (portar) och består av många delar, byggda och renoverade i olika epoker och stilar. Inne i Palatsets kärna ligger många privatbostäder, affärer och exklusiva hotell. Här finns också Emanuel Vidovic gallery, nära Silverporten, som vi besökte.

Vidovic föddes 1870 i Kroatien och dog 1953. Han utbildade sig i Venedig och tillhör Kroatiens främsta impressionister samt art nouveaumålare. Många tavlor var landskap i dystra färger samt kyrkor. Efter sin vistelse i Trogir blev hans tavlor ljusare. Vi såg också interiörer från hans ateljé. På nedre botten visades modern konst av nutida konstnärer. Så efter lite svalkande dryck kom bussen och hämtade oss.

Ivan Mestrovicmuséet

Färden gick nu till Ivan Mestrovic stora vackra hus byggt 1931 efter hans ritningar. Huset skulle fungera som arbetsplats, hem samt utställningshall. Nu fungerade det som konstmuseum med en stor skulpturpark utomhus. Mestrovic föddes 1883 i Kroatien och dog 1962 i USA. Han är en stor skulptör av religiösa motiv i modern tid men även som målare och grafiker. Han skulpterar i marmor, brons samt trä. Påminner lite om Carl Milles. Hans mest berömda skulptur är Gregorius av Nin. En kopia av den statyn såg vi tidigare på dagen vid Gyllene porten, vid ingången till Diokletians Palats. Man ska stryka med handen på Gregorius stortå, så får man ett lyckligt liv!??!

Nu fick vi äntligen åka till hotellet där väskorna väntade. Efter en snabb dusch och klädbyte promenerade vi till kvällens middag. Sen sov vi gott allesammans.

Krkaparken med vattenfallen

Följande dag blev det en fin bussfärd till Krka Nationalpark som invigdes 1985. Parken är en av Kroatiens 8 nationalparker och är 142 kvadrat kilometer stort. Vi stannade först i byn Skradin och fick en kort båttur in i parken och vattenfallen Skradinski buk. Därefter promenerade vi genom den vackra parken. Många turister badade bredvid de olika fallen. Vi kikade på den etnologiska by som fanns. Liknade ett mini-Skansen. Så var det dags för lunch. Bussen hämtade oss och körde till en restaurang som serverade lokal mat och vin i lantlig miljö. Efteråt var det dags för en kort tupplur i bussen och vidare färd till Sibenik och befästningen St. Michael (Miguel). Vi gick upp och ner och runt på fästningen. I mitten finns en stor scen. Naturligtvis provades akustiken av vår musikaliska sånggrupp. Inte första gången de gjort det på våra resor. Fyllda av vacker musik gick vi mot St. James Cathedral byggd i sten. Barockaltaret var från 1455 och den vackra dopfunten var från samma tid. Katedralen har restaurerats flera gånger.

Nästa dag började med en spännande båtfärd till ön Korcula. Här blev det genast en stadsvandring och bagaget åkte vidare till hotellet. Vi tyckte staden liknade ett mini-Split med sin stadsmur. Vi besökte Cathedralen St. Marc från 1300-talet, Abbey Treasury museum samt det hus man tror Marco Polo föddes i. Vigt klättrade alla upp i tornet och fick en vidunderlig utsikt. På eftermiddagen till hotellet och sen en busstur ut på landet och ett besök på en vingård. Vi fick en vinprovning och lite gott tilltugg. Kanske inte det allra godaste vinet vi smakat men en härlig värdinna och tillika miljö.

Dubrovnik, torget i gamla stan

Ny båtfärd nästa dag och nu till huvudstaden Dubrovnik. En gigantiskt och god lunch väntade på oss vid ankomsten. Dubrovnik blev under kriget (på nittitalet) ordentligt bombat till skillnad från Split. Vi tyckte att de hunnit bygga upp staden fantastiskt fint. Kanske glömt planera för äldre och handikappade. Nåväl vi gick en intressant stadstur i gamla stan och allt gick bra. Vi såg flera kloster och värdefulla målningar. Lokala guiden visade var man kunde dricka bra och billig öl och vätska behövdes i värmen. Vi satt på ett torg och inandades den lokala atmosfären med lite öl.

Klostergård

Sista dagen var på egen hand. Vi var några som promenerade hela vägen in till gamla stan och sen till Moderna museet. Vi ville ha lite mer av kroatiska konstnärer. Museet var tidigare en stor villa för skeppredare. Vi saknade en lokal guide men uppskattade ändå många tavlor. Några gick den fina turen uppe på ringmuren runt gamla stan. Denna miljö används ofta vid filminspelningar t ex till Game of Thrones och för en kommande James Bondfilm.

Ringmuren runt Dubrovnik

Innan vi tog den lokala bussen åter till hotellet, såg vi en otroligt lång kö av människor. Kön ringlade runt hus och på flera gator. Långt mer imponerande än vid inspelningen av Antikrundan. Vi frågade några personer vad det var som skulle ske. Jo, man skulle få gå förbi och se den balsamerade kroppen av Saint Leopold Bogdan Maudir. Ett snabbt tryck på Google visade att han dog så sent som 1942. Måste ha varit en väldigt betydande person.

Hotellet vi bodde på var ett sk badhotell. Vi provade poolen på Korcula och nu tog vi ett dopp i havet. Strandpromenaden runt bukten, där flest hotell finns, hade restaurerats mycket sen några av oss var där för två år sen. Kroatien satsar mycket på turistnäringen. Åker gärna dit igen.

Sista dagen blev en tidig uppstigning och avfärd. Klockan 04:30 fick vi en frukostpåse i handen och så klev vi upp på bussen och färd till flygplatsen. Allt gick smidigt och bra och hux flux var vi hemma igen.

Klicka på bilderna för att se mer.

______________________________________________________