HÖSTEN 2017

Lördagen den 26 augusti

Konst och kulturrunda med Eva Thorén

Övedskloster

Avresa från Hamntorget kl 08.15 med Klippans buss.

Förmiddagsfika, lunch, eftermiddagskaffe samt guidning och inträden ingår.

Vi kommer att besöka Medborgarhuset i Eslöv där Hans Asplund tagit ansvar för den konstnärliga utformningen av allt från exteriör till inredningsdetaljer.

Övedskloster – ett skånskt slott med park, borggård och alléer, en av Sverige främsta rokokoanläggningar. Guidning på slottet av baron Ramel och hans hustru.

Öveds kyrka, en rokokokyrka ritad av arkitekten Carl Hårleman. Guidning.

Lunch på Östarps Gästgiveri.

Johannamuseét med guidning.

Dalby kyrka, en av nordens äldsta stenkyrkor från 1000-talet. Guidning.

Hemkomst ca kl 19.00.

Kostnad 750 kr/person. (Icke medlem se faktaruta) Resan betalas kontant i bussen.

Anmälan till Elsa-Maria Wallberg, tel 042-26 21 54 fr o m 17-05-29 t o m 17-06-12. Anmälan är bindande.

Torsdagen den 21 september

Goro Suzuki. Måleri och skulptur – retrospektiv utställning

Goro Suzuki

Samling på fd Nicolaiskolans parkering kl 17.15 för samåkning till Yohio Nakajima Art Center /Raus stenkärlsfabrik.

Goro Suzuki kom från Japan till Sverige första gången 1974 för att delta i det internationella UBBEBODA symposiet i skulptur. Efter en stroke 2005 började han måla. Inspirationskällor var ofta den buddistiska Mandalabilden och Australiens aboriginers bildspråk.

Anders Nakajima visar oss runt och berättar om konstnären. Ingen föranmälan. Samåkningsavgift 25 kronor. I övrigt ingen avgift för medlem.

Den 13 – 18 september

Konst- och kulturresa till Split och Dubrovnik

Sibenik, Kroatien

Konst- och kulturresa till två av Adriatiska havets vackraste städer. Resan innehåller besök på museér och gallerier, medeltida katedraler och kloster, guidade turer med båt och till fots, besök på vingårdar, traditionella matställen och nationalpark. Svensktalande guide, 4-stjärniga hotell och bekväm buss i Kroatien.

Torsdagen den 28 september

Tomarps kungsgård. ”Konstruktiv tendens”  -  måleri och skulptur

Olle Baertling

Samling på fd Nicolaiskolans parkering för samåkning till Tomarps kungsgård.

Avfärd kl 17.15

Konst som är. Konst som inte föreställer. Konst som ändå väcker känslor, klanger, berör. Konstruktivismen är en av modernismens starka konstriktningar. Utställningen ”Konstruktiv tendens” på Tomarps kungsgård skissar 65 års konsthistoria med finstämda färger och skön rytm i de luftiga lokalerna. Bland utställande konstnärer finns bl a Olle Baertling, Gert Marcus, Hans Gothlin, Carl Magnus, Ilkka Pärni, Torsten Ridell, Lars Erik Falk, Gunnar Okner.

Margareth Anderberg guidar oss runt och berättar om utställningen.

Ingen föranmälan. Samåkningsavgift 30 kronor. I övrigt ingen avgift för medlem.

Möjlighet till fika.

Lördagen den 7 oktober

Konst och kulturutflykt till Wanås och verkstadsbesök hos Christer Bording

Christer Bording

Avresa från Hamntorget kl 08.30 med Klippans buss. Beräknad hemkomst ca kl 17.30.

”Sculpture motion”

Skulptur blir rörelse på Wanås. Följ med och upplev omvärlden satt i rörelse av koreografen William Forsythe i utställningen Sculpture motion med bl a Carolina Falkholt, Henrik Plenge Jakobsen, Sonja Kaurana, Eva Mag. Upptäck en unik konstsamling i skulpturparken och i konsthallen.

Verkstads- och galleribesök hos Christer Bording.

Diabas eller svart granit är en vacker och djupsvart bergart. Med detta material skapar Christer Bording spännande skulpturer och konsthantverk. Vi har möjlighet att se tillverkningen och Christer berättar om sitt arbete.

Lunch på Wanås, eftermiddagskaffe på Gräddhyllan, lantkafé med gårdsbutik i Markaryd, samt guidning och inträden ingår.

Kostnad 650 kr/person. (Icke medlem se faktaruta). Resan betalas kontant i bussen.

Onsdagen den 25 oktober

Verkstadsbesök hos Ateljé Larsen

Ateljé Larsen

Samling utanför verkstaden (O.D. Krooksgata 37) kl 17.30.

Ole Larsen hälsar oss välkomna och berättar om sitt arbete.

”Att trycka grafiska blad i upplagor eller stora format ställer krav på ett konstnärsskap. Som konstnär kan man välja att trycka sina grafiska blad själv om man har tillgång till kunskap och utrustning men kreativiteten kanaliseras bättre om man kan finna en bra hantverkspartner. För en konstnär som arbetar med grafik som uttrycksmedel är samarbetet med tryckaren oerhört viktig. En bra tryckare är inte enbart kunnig i de grafiska teknikerna, utrustningen och materialen. De personliga egenskaperna är minst lika viktiga för att förstå hur konstnären tänker och fungerar. Den kreativa processen och kravet på noggrannhet och tålamod kräver också respekt från tryckaren.”

Obs! Endast 15 personer kan delta! Anmälan till Elsa-Maria Wallberg, tel 042- 26 21 54 fr o m 17-05-29  t o m 17-06-12. Ingen avgift för medlem.

Onsdagen den 1 november

Bertil Kaa Hedberg berättar om sitt konstnärsskap

Bertil Kaa Hedberg

Bertil Kaa Hedberg är bildkonstnär och tecknare, född 1949 i Malmö. Han är utbildad i Malmö och på Konsthögskolan i Stockholm. Han målar numera mest abstrakt med motiv från naturen i akryl och akvarell. I ett eget projekt, Blues Grafik, fotograferar han vid musikers framträdande och överför sedan fotona till litografier. (Källa konstnärslexikonett amanda.)

Kärnpunkten, Slottshagskyrkan, Nedre Långvinkelsgatan 26, kl 18.30.

Ingen föranmälan. Ingen avgift för medlem.

Den 7 – 21 november

Vinstutställning på Medicinhistoriska muséet

Visningar sker tisdag 7 november, torsdag 9 november, tisdag 14 november och torsdag 16 november mellan kl 10.00-18.00.

Utdelning av vinsterna sker tisdagen den 21 november kl 17.30 på Medicinskhistoriska muséets nedre plan.

______________________________________________________