M E D L E M S G Å V A N

MEDLEMSGÅVAN 2017

Kerstin Wellbro: Zebra i nöd, 2017, speciellt för Sjukvårdens Konstförening i Helsingborg.

TRE SERIGRAFIER AV KERSTIN WELLBRO

Medlemsgåvan 2017 utfördes av bjärekonstnären Kerstin Wellbro, som arbetar med grafik, måleri och glas. Den trycktes i tre serigrafiska upplagor speciellt för Sjukvårdens Konstförening.

Serigrafi eller silk-screen är två namn för samma tryckmetod. Tryckfärgen pressas genom ett finmaskigt nät som ursprungligen var gjort av silke, sericus är silke på latin. Serigrafin är besläktad med det medeltida bruket av schabloner. Tekniken som vi känner den idag började användas i konstsammanhang på 1940-talet. WIKIPEDIA

Medlemsgåvan delas ut minst vart tredje år till alla medlemmar. Den består av ett grafiskt blad eller annat originalkonstverk av en konstnär som är verksam i regionen. 2014 bestod den av tre grafiska blad av Emilia Bjuvrell. Jubileumsåret 2011 stod Yoshio Nakajima för medlemsgåvan.

OM KERSTIN WELLBRO

Kerstin Wellbro

"Jag har alltid gillat naturen i gränslandet mellan abstrakt och figurativt. Tekniskt har jag framför allt arbetat med akvarell men även olja, akryl, grafik & glas. Börjar gärna med en enkel blyertsskiss eller foto, kan vara allt mellan himmel & jord. Har alltid tyckt om att arbeta med collage och blandar gärna olika tekniker, det finns likheter i arbetssättet med grafik som gör det roligt och glädjefyllt."

Utbildning: Gerlesborgsskolan Bohuslän 1977-1985, studier på Irland 1980-1982, studier i Schweiz & Frankrike 1983-1989, konstkonsult Viskadalen 1990, Glasgjutning Frankrike 2005.

Representerad: Statens konstråd, Stockholm Konstråd, Sveriges Riksdag, Länsmuseet Kristianstad, Helsingborgs museum, Region Skåne, Örebro, Södermanlands, Gävleborgs, Norrbottens, Stockholms, Västra Götalands,  Upplands, Dalarna och Kronobergs läns Landsting, samt ett flertal kommuner i Sverige.

Separatutställningar i urval: Galleriet Växjö 1985, Höganäs museum 1986, Galleri  Nordvästen 1987, Galleri Näcken Hudiksvall 1987, Varbergs museum 1989,  Lysekils  konsthall 1992, Galleri Skånes Konst Malmö 1993, Galleri Station Skelderhus 1995,  Malmberget/Gällivare konstförening 1995, Södertälje konstförening 1996, Tomelilla  Konsthall 1999, Galleri Moment Ängelholm 1979, 1989, 2000, Limhamns Konstförening 2002, Örkelljunga Kulturhus 2007, Båstads Konstförening -84, -91, 2013.