M E D L E M S G Å V A N

MEDLEMSGÅVAN 2017

Kerstin Wellbro

TRE SERIGRAFIER AV KERSTIN WELLBRO

Sjukvårdens Konstförening i Helsingborg har glädjen att i år presentera Kerstin Wellbro - Bjärekonstnären som arbetar med måleri, grafik och i glas. 2017 års medlemsgåva i tre grafiska upplagor (serigrafi) har tryckts speciellt för Sjukvårdens Konstförening i Helsingborg.

”Serigrafi eller silk-screen är två namn för samma metod. Med detta förstås att färgen pressas genom ett finmaskigt nät som ursprungligen var gjort av silke (sericus=silke). Serigrafin är besläktad med det medeltida bruket av schabloner i väggdekorationer. Tekniken som vi idag känner den började på 1940-talet användas i konstsammanhang.”

ZEBRA I NÖD SOMMARSKOR HUND I RÖDA RUMMET

Välj en av de tre serigrafierna och hämta den i Lasarettets bibliotek någon av följande dagar, 22 mars, 28 mars och 3 april, alla dagarna 11.00-14.00.

Välj när du hämtar, varje upplaga är tryckt i 190 exemplar.

Medlemsgåvan delas ut vart tredje år eller oftare till alla medlemmar. Den består av ett grafiskt blad eller ett annat originalkonstverk av en konstnär som är verksam i regionen. 2014 bestod den av tre verk av Emilia Bjuvrell. Jubileumsåret 2011 stod Yoshio Nakajima för medlemsgåvans konstverk.

PRESENTATION - KERSTIN WELLBRO

Kerstin Wellbro

"Jag har alltid gillat naturen i gränslandet mellan abstrakt och figurativt. Tekniskt har jag framför allt arbetat med akvarell men även olja, akryl, grafik & glas. Börjar gärna med en enkel blyertsskiss eller foto, kan vara allt mellan himmel & jord. Har alltid tyckt om att arbeta med collage och blandar gärna olika tekniker, det finns likheter i arbetssättet med grafik som gör det roligt och glädjefyllt."

Utbildning: Gerlesborgsskolan Bohuslän 1977-1985, studier på Irland 1980-1982, studier i Schweiz & Frankrike 1983-1989, konstkonsult Viskadalen 1990, Glasgjutning Frankrike 2005. Övrigt: Konstkonsult Region Skåne 1995-2003, Statligt arbetsstipendium 1985 1986 1987 1989 1993, Bok: Akvarell - en handbok Arne Isacsson 1982, medlem i Grafiska sällskapet, KRO samt Konstrundan i Nordvästra Skåne

Representerad: Statens konstråd, Stockholm Konstråd, Sveriges Riksdag, Länsmuseet Kristianstad, Helsingborgs museum, Region Skåne, Örebro, Södermanlands, Gävleborgs, Norrbottens, Stockholms, Västra Götalands, Upplands, Dalarna och Kronobergs läns Landsting, samt ett flertal kommuner i Sverige.

Separatutställningar i urval: Galleriet Växjö 1985, Höganäs museum 1986, Galleri Nordvästen 1987, Galleri Näcken Hudiksvall 1987, Varbergs museum 1989, Lysekils konsthall 1992, Galleri Skånes Konst Malmö 1993, Galleri Station Skelderhus 1995, Malmberget/Gällivare konstförening 1995, Södertälje konstförening 1996, Tomelilla Konsthall 1999, Galleri Moment Ängelholm 1979, 1989, 2000, Limhamns Konstförening 2002, Örkelljunga Kulturhus 2007, Båstads Konstförening -84, -91, 2013.

Samlingsutställningar i urval: Gerlesborgsskolan Bohuslän 1978, Landstingen Kiruna & Luleå 1988, Akvarelluts. Vikingsberg konstmuseum Helsingborg 1990, Galerie Origo Stockholm 1993, Göteborgs konstförening 1993, Tomarps Kungsgård Kvidinge 1998, Grafiska Sällskapet Konstakademien 2010. Samt ett 50-tal jurybedömda sen 1974, bl.a. Liljevalchs Stockholm, Kristianstadssalongen, Skånes konst Malmö & Vikingsberg Helsingborg, Kullakonst Höganäs.

Grafiska Upplagor: Ängelholms kommun, serigrafi, 200 ex 1991, Grafiska sällskapet, serigrafi, 225 ex 2000, Läkekonst, 110 ex Ängelholm 2006, Sjukvårdens Konstförening Helsingborg, serigrafi 3 x 190 ex. 2017.

Offentliga Uppdrag: Region Skåne Ängelholms sjukhus 1987, Länsstyrelsen Vägverket Kristianstad 1989, Region Skåne Landstingshuset Kristianstad 1992, Statens konstråd Polishuset Ängelholm 1992, Strövelstorps Förskola Ängelholm 2009.

______________________________________________________

Zebra i nöd